Dag 8 - Reisverslag uit Santiago de Cuba, Cuba van Suzan Meijer - Droppert - WaarBenJij.nu Dag 8 - Reisverslag uit Santiago de Cuba, Cuba van Suzan Meijer - Droppert - WaarBenJij.nu

Dag 8

Door: Suzan

Blijf op de hoogte en volg Suzan

29 April 2018 | Cuba, Santiago de Cuba

Weer een reisdag op weg naar Santiago de Cuba. Eigenlijk waren er geen grote bijzonderheden onderweg. Tussen de middag geluncht in Bayamo. Tijdens de eerste onafhankelijks oorlog tegen de Spanjaarden, toen de Spanjaarden de stad terug wilde veroveren, hebben ze de stad in brand gestoken. Alle mooie koloniale huizen zijn verloren gegaan.
Onze lunch was bij La Bodega, een hoog gelegen restaurant met uitzicht op de Rio Bayamo. We hebben een heerlijke sandwich met warme kip gegeten.
De huizen hebben hier bijna nooit glazen ramen. Ze hebben tralies en houten luiken. Alles kan zo open worden gezet en is veilig afgesloten. Je ziet hier ook overal schommelstoelen, minstens twee, meestal op de veranda en anders binnen.
Vroeger was hier geen werkeloosheid, sinds de val van het ijzeren gordijn is de afzet naar deze Oostbloklanden verdwenen en stortte de economie kompleet in. Toen moesten fabrieken sluiten en kwamen de eerste werkelozen. Deze kregen toen 70% van hun loon. Ze kregen driemaal een baan aangeboden. Twee maal mocht er geweigerd worden , de derde keer niet anders stopte de uitkering. Langzaam krabbelde de economie weer op. Toen Raoul Castro aan de macht kwam heeft hij mogelijk gemaakt dat overtallig personeel ontslagen mag worden. Dit was eerder in het communistische systeem ondenkbaar. Op dit moment is 6% van de bevolking werkeloos en dat is veel.
Nu krijgt men bij ontslag een éénmalige uitkering en hoeft niet meer te solliciteren.
Studeren is hier gratis, goede cijfers geven toegang tot een studie. Een afgestuurde arts moet verplicht twee jaar op het platteland werken. Ze krijgen een huis van de stad wat er altijd hetzelfde uitziet. Goed herkenbaar voor de bevolking.
Iedereen krijgt voor hetzelfde beroep hetzelfde betaald. Ben je ingenieur bij een goed lopend bedrijf dan krijg je hetzelfde salaris als iemand die ingenieur is bij een slecht lopend bedrijf. Hard werken wordt niet gestimuleerd. Alles is van de staat dus er is ook geen enkele concurrentie. Daarom gaat het met de economie ook niet zo goed in Cuba.
Rond 17 uur waren we in Santiago de Cuba. De havenstad waar vroeger de slaven aan land kwamen. Het klimaat is hier anders, geen echte winter, de temperatuur is hier hoger dan in de rest van het land, er heerst hier meer een Caribische sfeer. Vanavond eten we in het hotel wat net buiten de stad ligt. Morgen staat oa een stadstour op het programma om de stad beter te bekijken.
Peter is even lekker aan het afkoelen in het zwembad.
Gelukkig hebben onze hotels allemaal airco want dat heb he echt nodig.
Na het eten hebben salsa les gehad. Wat was dat leuk!!!! Het was niet makkelijk maar de eerste pasjes met een eenvoudige draai lukken al aardig zeker met een Pina Colada en Cuba Libre erbij!!!!!

• 30 April 2018 - 12:04

Rian:

Hallo Sampie, vandaag kreeg ik in één keer 4 verslagen toegestuurd!!! Ik ben weer helemaal bij!!!
    Je hebt het mooi verteld, en geeft ons een goed inkijkje in, ik denk wel, het laatste echt communistische regime. Hoe lang zou het nog stand houden...... Het is ook mooi om te lezen dat jullie zo genieten! Nu nog een paar daagjes ontspannen en dan kijken wij weer uit naar jullie terugkeer! Hier gaat het goed, mama doet het best wel goed en ze voelt zich nu meer op haar plaats. Ze zegt dat papa dat toch wel goed geregeld heeft voor haar.......
    Oh en die salsa... je kan altijd nog bij Sjoerd in de leer ;)