Dag 9 - Reisverslag uit Santiago de Cuba, Cuba van Suzan Meijer - Droppert - WaarBenJij.nu Dag 9 - Reisverslag uit Santiago de Cuba, Cuba van Suzan Meijer - Droppert - WaarBenJij.nu

Dag 9

Door: Suzan

Blijf op de hoogte en volg Suzan

03 Mei 2018 | Cuba, Santiago de Cuba

De ochtend gestart met een duik in het zwembad.
Na ontbijt richting Santiago de Cuba. De naam Santiago komt van de beschermheilige van de Spaanse koning, Jacobus. Je hebt ook Santiago in Chili en Spanje.
We hebben een rondleiding gehad in het oude centrum.
Een mooie catedral: de Nuestra Señora de la Asuncion. Was een kerkdienst aan de gang.
Deze catedral ligt aan een mooi plein waar ook het oudste gebouw van Cuba ligt uit 1516. Casa de Velásquez, de woning van dd eerste gouverneur van Cuba.
Tegenover de kerk staat de Ayntamiento, het gebouw vsn het stadsbestuur. Vanaf dit bordes hield Fidel Castro op 1 januari 1959 zijn eerste toespraak als leider van het Cubaanse volk.
Hotel Casa Grande ligt ook aan het plein en hier hebben we koffie gedronken. Het was veel te heet om de stad verder te verkennen.
Hierna hebben we een bezoek gebracht aan de begraafplaats van Santiago de Cuba, Cementerio Santa Ifigenia. Heel veel mensen hebben uit vroegere tijden een familie graf, dat is voor het leven. Je had bijvoorbeeld het graf van de familie Bacardi nog van voor de revolutie want toen zijn ze naar Amerika gevlucht.
Wie geen eigen graf heeft wordt voor twee jaar begraven op het algemene deel van dd begraafplaats, daarna is alles verteerd en worden de botten in een vakje in de muur geplaatst.
Op deze begraafplaats staat ook de urn van Fidel Castro . Hij is gecremeerd , wat niet te doen gebruikelijk is op Cuba. Zijn graf is zonder versieringen, alleen zijn naam.
Toen naar de haven waar we met een catamaran werden over gevaren naar een klein eilandje voor de lunchen een kleine wandeling. Peter en ok hebben een groot bord met garnalen in tomatensaus gegeten. Was heerlijk!!!!
Bij de wandeling viel weer op hoe mensen met verschrikkelijk weinig kunnen leven. De huisjes stellen echt niks voor!
Als laatste hebben we een bezoek gebracht aan de burcht, Castillo del Morro. Dit kasteel bewaakt de ingang van de haven tegen de piraten. Ze praten in Cuba ook over Piet Hein die in 1628 de zilvervloot heeft veroverd in Matanzas op de Spanjaarden ( de buit was 177.0000 pond zilver en 1000 parels).
Im 16 uur waren we weer bij het hotel. Nog lekker bij het zwembad gelegen.
Na het eten werd was er een dans en zang avond. Niet onze smaak maar ze deden wel erg hun best.